A rádiózás története

Nézzék, a távíró nem más, mint egy nagyon-nagyon hosszú macska. Meghúzzák a farkát New Yorkban és a feje Los Angelesben nyivákol. Értik ezt? Namármost, a rádió pontosan ugyanígy működik: itt beküldik a jelet, ott pedig megkapják. Az egyetlen különbség, hogy itt nincsen macska.

-Albert Einstein-

 

 

Mi a rádió és hogyan működik?

A rádió egy hangot használó tömegkommunikációs médium. Beszélhetünk kábelrádióról, internetes rádióról és telefonhírmondóról is, amelyek mind azonos kategóriába tartoznak a hagyományos AM/FM vagy a digitális rádióval. A rádió az elektromágneses hullámok segítségével sugárzott jelek médiuma. Pontos megegyezés nincs azt illetően, hogy ki a készülék feltalálója. Nikola Tesla, Guglielmo Marconi és Alekszandr Popor egymástól függetlenül találták fel a szikratávírót. Az viszont bizonyos, hogy Marconi 1902-ben már tudott Morse-jeleket küldeni Milánóból. A mai rádiók elvén alapuló készüléket amerikai és angol tudósok találták fel.

Rádiózás Nagy-Britanniában és Európában

Az európai rádiózás modelljét a nemzetállamok keretei jelölték ki. A 20-as évek elején a nyugat-európai adók elindulása után közép- és kelet-európában a vevőkészülékek üzemeltetését nem engedélyezték. A helyi adások elindulása után is külön rádióengedély kellett a rádiók működtetéséhez. A kezdeti években néhány országban voltak kereskedelmi rádiók is ( pl.: Norvégia ), melyek tevékenységét állami monopólium bevezetése szűntette meg. Luxemburg kivételes példaként szolgált, hiszen az 1933-ban alapított Radio Luxemburg kereskedelmi rádió lévén számos európai piacra sugározta műsorát. A harmincas években angliai hallgatottsága vasárnaponként meghaladta a BBC-jét. Leginkább azért, mert tánczenét is sugárzott, amit a brit hallgatók a közszolgálati rádiótól nem kaptak meg. Írországban is működött olyan rádió, ami zenés és szöveges műsort kínált. Pályafutása azonban nem volt hosszú életű. 1921-re már több brit rádióamatőr is helyet kapott az éterben, de engedélyük maximum heti 15 perc sugárzás volt. 1922-ben megalakult a Broadcasting Company, melynek célja a folyamatos működés, illetve saját rádiókészülékük forgalmazásának fellendítése volt. Jogot kaptak előfizetési díj szedésére. 1927-ben megtették a parlamentnek felelős, de a kormánytól független közintézménynek, ekkor kapta meg a British Broadcasting Company, rövidítve BBC nevet. Reklámot nem sugározhatott és ez mind máig így is maradt. A kezdeti években nem adhatott hírt parlamenti vitákról. Ez annak érdekében történt, hogy megtarthassa pártatlanságát. Első igazgatója Lord John Reith volt, aki célul a hallgatók oktatását és felemelését tűzte ki Ebből kifolyólag a műsorpolitikában a vegyes műsorszerkezet elvét szorgalmazta. A műsorok rendezetlenségével és kiszámíthatatlanságával próbálta készülék mellet tartani az embereket. Kialakította a délkeleti angol kiejtéssel beszélő BBC-standard English-t, a bemondók pedig kizárólag szmokingban szólalhattak meg az éterben. Vegyes műsorával elvileg minden társadalmi réteget megszólított, sokak szerint viszont nem a hallgatók, hanem a kulturális elit értékeit és normáit képviselte. A kulturális paternalizmust a monopóliuma tette lehetővé. 1925-re a BBC már az ország 85%-án fogható volt. Ezzel a rádiózás terén Európában az élre került. A rádió elterjedése és népszerűsége az írott sajtó konkurenciájává vált. Ennek következtében a BBC-t arra a változtatásra kényszerítették, hogy nem sugározhat hírműsort az esti órák előtt. ( Addigra már mindenki megvette a maga délutáni napilapját. ) A II. Világháború felborította a békeidők megszokott műsorpolitikáját. A propaganda nem csak a nemzetközi piacra, hanem a belföldire is beszivárgott. A BBC két programját egyesítve megalkotott egy újat a fronton harcoló katonák részére.

A diktatúrák rádiózása

A II. Világháborúban a leghíresebb a náci Németország birodalmi rádiója volt. Ez  biztosított helyet Hitler teljes propagandájának. A rádiós műsorpolitikáért Göbbels felelt. Ezzel a rádióval megvalósítottak egy a BBC-vel gyökeresen ellenkező típusú állami rádiót. Célja a teljesen egyoldalú tájékoztatás volt. Göbbels alapfilozófiája az volt, hogy ne csak egyszerű sztereotípiákat és szlogeneket közöljön, hanem érzelmeket is. Ezeknek a céloknak a megvalósulás érdekében csak német adásokat fogni képes rádiókat terjesztettek el a piacon. Nemzetközi piacon is kihasználták a rádió adottságait, hiszen propagandaműsoraikat 28 nyelven sugározták a meg nem szállt területeken.*

A Szovjetúnió rádiójának is hasonló propaganda szerep jutott. A szovjetek célja is a hallgatók távoltartása volt a külföldi rádióktól. Bevezették az olcsó, vezetékes rádiózást, melynek 1960-ig 31 millió előfizetője volt.

A magyar rádiózás

A magyar rádiózás története 1893. február 15-én, a Telefonhírmondó indulásával kezdődött. Tervezője, Puskás Tibor, egy külön termet is berendezett annak érdekében, hogy a szerkesztőség telefonon keresztül érintkezhessen a külvilággal. Kilenc telefon állt a tudósítók és gyorsírók rendelkezésére. Külön összeköttetésben volt a szerkesztőség a képviselőházzal. Az így beérkezett híreket feldolgozva és gondosan összeállítva kapták meg a felolvasók. A Telefonhírmondót Popper Sándor fejlesztette tovább, ő alakította ki a sávos műsorszerkezetet és az esti fő műsoridő  színházi közvetítéseit is. Ez világszenzációnak számított, hiszen az addigi európai rádiók nem szolgáltak ilyen műsorral. Előfizetői száma nem haladta meg a tízezret ennek ellenére sem. Az I. Világháború után kezdődött a rádió leépülése. A vezetékek elavultak és 1923-ban egy hóviharban nagy részük tönkre is ment. A végső csapást a rádiónak a II. Világháború jelentette.

Az újonnan létrejött Magyar Telefonhírmondó és Rádió Rt. Az MTI érdekeltségi körébe tartozott. A rádió első elnöke Kozma Miklós** volt. Működése alatt igyekezett a rádiót függetlennek tartani a politikai propagandától. Tanító, nevelő, de egyben szórakoztató funkciót próbált kialakítani, akárcsak a BBC első igazgatója, Lord Reith. Kozma Miklós ugyancsak nagy hangsúlyt fektetett a független nemzeti ideológiára is. Ezen alapon igényes komolyzenét és jazzt is sugárzott a politikailag elvárt nóta mellett. A 30-as évekre azonban a hallgatók száma csökkent, a rádiót elsősorban a fővárosi értelmiség, tisztviselő és kereskedő réteg hallgatta. A II. világháború eljövetele a magyar rádió számára is változást hozott. Az addig politikától független műsorokat felváltották a propaganda műsorok, amik élőben közvetítették Hitler beszédeit. 1944-ben betiltották a külföldi rádiók hallgatását is, ezzel a magyar rádió teljes egészében a diktatúra rádiójává vált. A háború után 1945-ben kezelhette újra a sugárzást a rádió, ám eleinte csak Budapest utcáin, hangszórókon keresztül volt hallható. 1949-ben sikeresen elindult két program, melyek Kossuth és Petőfi nevét vették fel.

*megszállás után már birodalmi

rádiót sugárzott

**egyben az MTI elnöke is

Az 1956-os forradalom alatt a rádió bejelentette, hogy „hazudott minden órában” és felvette a Szabad Kossuth rádió nevet. Sorra alakultak ezután a vidéki szabad rádiók, melyeket később a szovjet csapatok hallgattattak el. 1959-ben indult a Szabó család, a rádió első szappanoperája, amely mind máig hallható.

1986-ban kezdte meg adásait a Danubius rádió***, ami az első magyar kereskedelmi rádió volt. Eredetét tekintve nem magyarországi közönségnek szánták. Három évvel később elindult az első budapesti kereskedelmi műsor, Calypso 873 néven. Főszerkesztője 2002-es megszűnéséig B. Tóth László volt. A Juventus rádió története 1988-ra nyúlik vissza. Ez a rádió volt Magyarországon az agresszív, kereskedelmi szemléletű, amerikai típusú rádiózás megteremtője. 1991-ben szólalt meg először a Tilos Rádió, még kalózrádióként. A Tilos Rádió kezdettől fogva a szubkultúrák, illetve a fiatalok rétegrádiója volt.1993-ban megszűnt a Szabad Európa Rádió sugárzása. Ugyanebben az évben született egy kormányrendelet, amely lehetővé tette a helyi, nem nyereségérdekelt rádiók működését. 1996-ban megszületett a médiatörvény és létrejötte után már lehetővé vált létrehozni kereskedelmi rádiókat. 1998-ban indultak el az első országosan fogható kereskedelmi csatornák: a privatizált Danubius rádió és a Sláger Rádió.

A rádió ma

A rádió ma a pillanat pragmatikus médiuma: szórakoztat a pillanat élvezetéért, informál a legfrissebb hírekről a pillanatnyi tájékozottságért. Ennyiben hasonlatos a mai laphoz, aminek csak a legfrissebb száma ér valamit. Nagyon kevés műsora van, az is a közszolgálati rádióban, amely maradandó értéket alkot, akár dokumentumként, akár fikcióként. A hangzó műsort alig tekintik igazi publikációnak, statisztikák mégis azt bizonyítják, hogy az emberek ( talán lustaság miatt ) gyakrabban kapcsolják be a rádiót, mint vesznek kezükbe egy újságot. Ez lehet következménye a felgyorsuló világnak, de akár az érzékek kellemesebb kielégítésének is. A rádió hallgatás minden napszakban kikapcsolódást jelenthet az emberek számára.

 

***ekkor még német nyelven

Források
Kisközösségi rádiók kézikönyve ( online kiadás )
Agárdi Péter: Bródy Sándor u. 5-7. Rádió és médiapolitika a századforduló Magyarországán
Ormos Mária: Egy magyar médiavezér: Kozma Miklós I-II.

Címkék: rádió bbc einstein hitler világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://lectus.blog.hu/api/trackback/id/tr482789552

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem volt elég - „...akinek nincs semmije, az annyit is ér...” 2011.04.08. 10:48:46

 „...akinek nincs semmije, az annyit is ér...”Új Pláza nyílt   Holnemisvolt országban új pláza nyílt. Kurrens cikk az anyapuszi, az apakör. Énésénmegén tagoknak kedvezmény.  Akció! Svájci bankszámláért anyapuszi! 40 hektár ...

Trackback: Csengery Kristóf - MASSZÁZS 2011.04.05. 17:36:19

Talán ha végigfekhetnék az ágyon, hanyatt,és ki tudja, honnan, alighanem a semmiből,ott teremne egy barátságos macska, lehetnefekete, cirmos, de olyan vörhenyeges is, mintnagy kedvencünk, a két házzal alattunk lakó,Répa nevű cica, egyszóval megjelenne,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása